SHAKKIKERHO

Viikon peli
 

(Otsikoihin)
 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karjalaisen shakkipalstan Viikon peli
 

Karjalainen 31.7.2009

Joensuun Shakkikerhon mestaruusturnauksen toisessa finaalipelissä Risto Räty voitti Heikki Arpin.

Arppi - Räty, Joensuu 27.7.2009, Rétin avaus (A09), kommentit Tapani Mustonen.

1. Rf3 d5 2. c4 d4 3. b4 Lg4
Mustan lähettisiirto on tässä vaiheessa harvinainen, muttei välttämättä huono. Enemmän käytettyjä ovat esim. 3...g6,3...b6,3...c5 tai jopa 3...a5. Mestaritasolla yleisin on kuitenkin 3...f6. Valkea uhrasi ratsunsa pelissä Van Wely-Kramnik  Nizzassa vuonna 2008 4.e3 e5 5.c5 a5 6.Rxe5 fxe5 7.Dh5+ Kd7... Tiukka taistelu päättyi tasapeliin 60. siirrossa.
4. Db3 Lxf3 5. Dxf3 c6 6. e3 dxe3 7. fxe3 e6 8. Lb2 Rd7 9. Lc3 Rgf6 10. d4 Ld6 11. Ld3 Dc7
Valkea on lisännyt avausetuaan, mutta toisaalta asema on mustalle helpommin pelattava. Valkea ei voi turvallisesti linnoittautua kumpaakaan suuntaan, vaan kuninkaan asema on otettava joka siirrolla huomioon. Tietokone ehdottaa valkealle h2-sotilaan suojaamista kuningattarella ja lyhyttä linnoitusta: esim.12. Dh3 0-0-0 14.0-0 h5 15. c5 Le7 valkean eduin.
12. g3 h5!
Uhkaus edetä sotilaalla vielä askel h4:ään vaikuttaa jatkossa peliin.
13. Rd2
Parempi olisi 13.c5 Le7, ja valkea voisi rohkeasti jatkaa sotilailla keskustassa, joko alkaen 14.e4 tai 14.b5
13... e5!? 14. Tc1?!
Valkea ei reagoi oikein mustan sotilaan etenemiseen, vaikka jatkossa mustan kuningas ja kuningatar ovatkin tornin edessä c-linjalla. Nyt e-linja avautuu mustan eduksi. Parempi jatko valkealle olisi 14. Re4! Rxe4 15.Lxe4 Rf6 16.c5 (tai 15...0-0-0 16.c5) ja peli selkenisi valkean eduksi.
14... exd4 15. exd4
15. Lxd4? 16. Lxb4
15... O-O-O 16. Lf5 Tde8+ 17. Kf2 g6 18. Lxd7+



Melkein jokainen löisi lähetin ratsulla, mutta musta tekee nyt epämääräisen ratsun uhrauksen.
18... Dxd7?! 19. Dxf6
Uhraus ei ole korrekti, mutta valkea ei kuitenkaan löydä oikeaa puolustusta avoimen kuninkaan suojaksi. Joka tapauksessa tilanteessa on niin paljon taktisia vaihtoehtoja, ettei parhaiden siirtoja löytäminen ole helppoa.
19... h4 20. Df3
Valkean yksinkertaisin tapa selviytyä näyttäisi olevan 20. Rf3, esim. 20...Th5 21. Tce1! (pakottaa vaihtoihin)  Txe1 22. Txe1 Th3 23. Tg1 ja mustalta loppuvat keinot. Vaarallisemmin musta pelaisi 20... Le7 21. Df4 (myös 21. Dg7 näyttäisi toimivan, vaikka riski daamin jumittumisesta onkin olemassa) g5 22 De3. Nyt musta voisi jatkaa joko 22...hxg3 tai 22...Lxb3, mutta tarkalla pelillä valkea selviytyy.
20...Th5 21. g4 Tg5



22. h3

Vielä valkean voittoon tuntuisi riittävän huima jatko   22. Re4 Txe4 23. Dxe4 Txg4 24.De3! (muut siirrot johtavat mustan helppoon voittoon) Tf4+ 25. Ke1 Dg4 26. Tf1! (26. Tc2 Lxb4! 27.Lxb4 Txd4 28.h3! De6 29. Te2 Txd3 30. Txe6 fxe6 valkean voitonmahdollisuuksin) Txf1 27. Dxf1 Lxh2 28.Lb2.
22... f5 23. d5?
Ratkaiseva virhe hankalassa asemassa. 23. The1 Tf8 (23. fxg4? 24. Txe8 Dxe8 25.hxg4 valkean voitoin) ja peli jatkuu tasaisena.
23... c5
Heti 23...fxg4 olisi parempi.
24. Lf6 fxg4 25. Lxg5
Vähän sitkeämpi olisi 25 hxg4 Lg3+ 26.Kf1 Txg4 joka tapauksessa mustan voittopelein.
25... gxf3 26. Lxh4 Te2+  (0-1).