TASASELOJÄRJESTELMÄN MANUAALIN SISÄLLYSLUETTELO 21.08.2011 1 OHJEET OHJELMAN KÄYTTÄJÄLLE 1/1 Ohjelman installointi 04.02.11 1/2 Tiedostojen käsittelyn ja tulostuksen käyttöohje 12.12.10 1/3 Ohjelman käyttöohjeet 21.08.11 1/4 Ohjelman valikot 21.08.11 1/5 Ohje turnaustulosten viennistä tasaselosivulle 04.02.11 1/6 Oman selolistan perustaminen ja käyttö 04.02.˙11 2 MENETTELYOHJEITA TURNAUSTOIMIKUNNALLE JA OHJELMAN KÄYTTÄJÄLLE 2/1 Turnauksen etukäteisvalmistelut 21.08.11 2/2 Turnauksen toimenpiteet 21.08.11 3 SUOSITUKSIA TURNAUSTOIMIKUNNALLE 3/1 Kilpailumääräyksissä huomioitavaa 12.12.10 4 SELVITYKSIÄ TURNAUSTOIMIKUNNALLE JA PELAAJILLE 4/1 Tasaseloturnauksen säännöt 14.12.10 4/2 Pöytälappujen sisällön selostus 04.02.08 ---------------------------------------------------------------- 1/1 TASASELO-OHJELMAN INSTALLOINTI 04.02.2011 Perusta koneelle kansio C:\MUUSELO2 resurssienhallinnalla tai DOS käskyllä MD C:\MUUSELO2 . Siirry nettiin sivulle www.shakki.net/tasaselo. Sivun lopussa on linkit ohjelman lataamiseen. Klikkaa kohde "Lue ohje" ja toimi sen mukaisesti. Eli siirrä tiedostot tasaselo.exe, tasatuki.exe, manual.txt ja selolist.txt kansioon c:\muuselo2. Klikkaa "käynnistä" - "suorita" ja lisää valikkoon rivi C:\MUUSELO2\TASASELO.EXE ja klikkaa OK - olet ohjelman päävalikossa. Myös resurssienhallinnan kautta pääset ohjelmaan. SELOLISTAN HAKU NETISTÄ OHJELMAN KÄYTTÖÖN Tässä kuvattua vanhaa tapaa voi käyttää, jos tasaselosivulla ei ole uusinta selolistaa. - siirry internetin sivulle www.kolumbus.fi/shakkiliitto/ - kohteessa selolista valitse aakkosjärjestys, käynnistä haku - klikkaa: "tiedosto" - "tallenna nimellä" - valitse kohde: c:\MUUSELO2 - muuta tiedoston nimi: selolist (ei selolista) - valitse tallennusmuoto: tekstitiedosto - klikkaa: "tallenna" - näin kansiossa c:\MUUSELO2 on tiedosto selolist.txt Näin saadusta tiedostosta SELOLIST ohjelma poimii nimen alun perusteella pelaajan ajantasaiset tiedot pelaajat.xxx tiedostoon vaiheessa 1/2. Tietueet näissä tiedostoissa ovat identtiset sisältäen: Nimi, seura, selo, pelien luku ja lisenssitieto. WINDOWS VISTA JA WINDOWS 7 Yllämainitut uudet käyttöjärjestelmät voivat vaatia toimenpiteitä, jotta näppäimistön skandit (äöå) ja eräät erikoismerkit tulevat oikein ohjelman käyttöön. Asiaa voit testata esim. valikon 1 rivin 2 toimella. Asian saa kuntoon allamainituin toimenpitein. Mika Hakalan neuvojen mukaan. Muitakin menettelyjä asiaan voi olla. Valitse ja näppää seuraavat toimenpiteet: Käynnistä - ohjelmat - apuohjelmat Muistio - paina hiiren kakkospaininta Suorita järjestelmänvalvojana Jatka Tiedosto - avaa Tiedostonimi: c:\windows\system32\autoexec.nt Avaa Kirjoita sivulle rivi: c:\windows\system32\kb16 su Tiedosto - tallenna Tiedosto - lopeta ----------------------------------------------------------------- 1/2 TIEDOSTOJEN KÄSITTELYN JA TULOSTUKSEN KÄYTTÖOHJE 12.12.2010 Microsoftin käyttöjärjestelmiin sisältyvän EDIT-ohjelman käyttö on vallitsevana ohjelman tulostuksessa näytölle ja paperille sekä myös osittain tietojen syötössä. EDIT-ohjelma sisältyy käyttöjärjestelmään ainakin versioista DOS 5.0 ja Windows 95 lähtien. Tarkista etukäteen käyttöjärjestelmän soveltuvuus suorittamalla jokin tulostus kohdan 4. mukaan. Editorin tulosteen tunnistaa näytön ylälaidassa olevasta alasvetovalikosta: ( Tiedosto Muokkaa Etsi Näytä Asetukset Ohje ) ( File Edit Search Options Help ) Tässä ohjeessa on esitetty vain ohjelman käytössä tarvittavat toimenpiteet. Muut toimet ovat kuten kirjoituskoneella. Kaikki toimenpiteet voi suorittaa myös näppäimillä. Lisää ohjeita saa näpäyttämällä hiirellä kohtaa Ohje. 1. LOPETUS Näppää hiirellä kohtia: Tiedosto, Lopeta, [ Kyllä ] tai näppäimillä peräjälkeen alt, alanuoli, L, [enter] 2. KIRJOITTAMINEN JA TIEDOSTON MUUTOS - Hiirellä tai nuolinäppäimillä kohdistin haluttuun kohtaan. - Ins näppäimellä voi siirtyä lisäys tai korvaus-tilaan. - Rivin poisto: hiirellä kohdistin riville ja Ctrl+Y tai näppäimillä shift+alanuoli ja del - Merkin poisto kohdistimen kohdalta: Del 3. TIEDOSTON SELAILU - Sivu eteenpäin: page down - Sivu taaksepäin: page up - Riveittäin: nuolinäppäimet alas, ylös 4. TULOSTUS Tulostusta ja tiedoston lukua varten on aina 2 vaihtoehtoa: 0 = Tiedosto muistioon, USB-tulostus 1 = Tiedosto näytölle, LPT1-tulostus 0. USB-PORTIN KAUTTA Uusimmissa laitteissa tulostin on liitetty tietokoneeseen USB-portin kautta. Tällöin myös koodisto on skandi-merkkien osalta eri kuin ohjelmiston käyttämä. Menettely on seuraava: 1. Ohjelma muuntaa automaattisesti tiedoston kansioon MUUSELO2. Muunnettu tiedosto on tekstitiedosto tunnisteella .TXT 2. Muistiossa klikkaa tiedosto, tulosta tai näppäimillä alt, alanuoli, O/o 3. Paluu takaisin: klikkaa tiedosto, lopeta tai näppäimillä peräjälkeen alt, alanuoli, L tai X Huom. Muistioon tehdyt muutokset häviävät ! 1. RINNAKKAISPORTIN LPT1 KAUTTA Jos tulostin on liitetty tietokoneeseen rinnakkaisportin LPT1 kautta, niin tulostettavan tiedoston ollessa näytöllä: a) Painetaan peräjälkeen näppäimiä Alt, alanuoli, O/o tai b) Klikataan hiirellä peräjälkeen ylävalikosta lähtien tiedosto - tulosta - OK ----------------------------------------------------------------- 1/3 TASASELO-OHJELMAN KÄYTTÖOHJEET 21.08.2011 OHJELMAN ASENNUS JA SISÄLTÖ Ohjelman asennuksen ohjeet ( kts. MANUAL 1/1 ). Ohjelma on tehty Microsoftin QBASIC-kielellä. Ohjelman kaikki tiedostot ovat kansiossa C:\MUUSELO2. Suorittava ohjelma on C:\MUUSELO2\TASASELO.EXE. Ohjelmaan kuuluvat seuraavat tiedostot: TASASELO.EXE Pääohjelma TASATUKI.EXE Tulostus ja apu-ohjelmat PERUSTE Turnausten tunnukset ja nimitykset SELOLIST Selolista Ohjelma käyttää apuna Windows-käyttöjärjestelmään sisältyviä ohjelmia CD, EDIT, COPY, SORT ja NOTEPAD.EXE. KÄYTTÖ Siirry käyttöjärjestelmästä suoritusohjelmaan C:\MUUSELO2\TASASELO.EXE Tällöin näytölle tulee ohjelman päävalikko. Tästä jatketaan tilanteen mukaan näppäämällä valikon rivin numero. Tunnuksella W tai w ohjelman voi lopettaa missä vaiheessa hyvänsä, mutta kaikki käytössä olevat tiedostot säilyvät levyllä. Tunnuksella T tai t siirrytään takaisin ohjelman päävalikkoon. Palattaessa ohjelmaan kysytään turnauksen 3-merkkinen tunnus. Ohjelma esittää kunkin vaiheen alussa kierroksen numeron, joka täytyy hyväksyä. Poikkeustilanteissa voi harkiten antaa muun kierrosnumeron. Vaarana on, että tuloksia tuhoutuu. Joka vaiheesta näytölle tulee tilanteen mukainen kuittaus. Kuittauksessa esitetään ehdotukset seuraavana suoritettavaksi toimenpiteeksi. Todennäköisin vaihtoehto on ensimmäisenä. NÄYTTÖ JA TULOSTUS Ohjelma käyttää kaikissa listauksissa ja tulostuksissa apuvälineenä Windows-käyttöjärjestelmässä olevaa ohjelmaa EDIT. Useimmiten nykyään ohjelmaa NOTEPAD.EXE. PELAAJAT JA KIERROKSET Turnauksen pelaajien määrän tulee olla 6...200. Jokaiselle pelaajalle on annettava seloluku tai sen arvio. Turnauksen kierrosten luku voi olla korkeintaan 15. Ohjelma edellyttää, että jokaisen kierroksen pelaajaluku on parillinen. Järjestäjän tulee sopia varapelaajasta, joka pelaa kierroksella vain, jos sen pelaajaluku muuten jäisi parittomaksi. TIEDOSTOT Turnauksen tulokset viedään joka vaiheen jälkeen levylle suorasaantitiedostoihin PERUS, TULOS ja PARIT. Kierroksen jokainen vaihe voidaan näinollen uusia ja antaa tiedot myös useassa erässä. Turnauksen kaikkien tiedostojen tarkentimena on turnauksen 3-merkkinen tunnus. Pieni ja iso kirjain tulkitaan samaksi merkiksi. 0. TASASELOTURNAUKSEN PÄÄVALIKKO 1 Turnauksen perustoimet 2 Kierroskohtaiset toimenpiteet 3 Loppu ja väli-tulosten laskenta ja niiden tulostus > 4 Menettely erikoistilanteissa > 5 Manuaali ja turnauksen tiedostot > 7 Turnauksen suunnittelun ja toteutuksen menetelmiä > 8 Tiedostojen talletus ja hävitys > - Merkinnän > vaiheet suoritetaan ohjelmassa TASATUKI 1. TURNAUKSEN PERUSTOIMET 1 Perustiedot: tunnus, nimi, pistelasku, selolista - Turnauksen 3-merkkinen tunnus sekä järjestäjän seura, turnauksen alku ja loppu-päivä ja turnauksen laatu tai nimi. Max. 50 merkkiä. Tunnuksen on erottava tiedostossa PERUSTE olevista tunnuksista. Samalla koneella voidaan yhtaikaa pelata kaksi eritunnuksista turnausta. - Pistelaskutapa voi olla normaali tai voitosta saa 3 pistettä ja tasapelistä yhden pisteen. Voidaan pelata esim. pikapeliturnaus 2 pelin otteluin vaihtovärein tai esim. 4 pelaajan joukkuekilpailu. Tällöin muuttuva selo lasketaan asteikolle 0...1 muutetun tuloksen perusteella. - Ilmoitetaan haetaanko pelaajien selot internetistä saatavalta selolistalta vai nimetyltä erikoislistalta. 2 Pelaajien ilmoittautuminen: nimi, seura ja selo... - Antamalla pelaajan sukunimen alkukirjaimia saadaan ruudulle vastaavien pelaajien luettelo. Valitsemalla siitä oikea pelaaja, tulee systeemiin automaattisesti pelaajan tiedot viimeisimmän selolistan mukaisina. - Uusien pelaajien tiedot voidaan ilmoittaa myös editorin avulla listalle. Listan voi laatia etukäteen ja täydentää useassa erässä. Pelaajat lajitellaan aakkosjärjestykseen. 3 Turnauksen perusrekisterien perustaminen, kun kaikki pelaajat ilmoitettu. Tätä ei saa suorittaa turnauksen alettua tietojen häviämisen takia. 4 Osanottajalistan kirjoitus - Kirjoitetaan selolukujen mukaisessa järjestyksessä. Mahdollinen vasta edellisen vaiheen 3 suorituksen jälkeen. 5 Parametrit: kerroin, ryhmäkoot, värikielto, ryhmäero-luku Nämä parametrit voi antaa 1. kierroksen pelien alettua ja niitä voi tarpeen vaatiessa muuttaa turnauksen aikana. - Muuttuvien selojen laskennassa käytettävä kerroin. Kerroin voi olla jokin luku väliltä 20...300. Yleensä käytetty lukua 100. - Palkintoryhmien määritys antamalla ryhmien suuruudet. Ryhmiä voi olla korkeintaan 20. Sopiva suuruus lienee n. 2*kierrosten luku. Turnauksen aikana tulleet uudet pelaajat jäävät palkintoryhmien ulkopuolelle. - Voidaan määrätä, että pelaajien värijakaantuma ei estä peliparien muodostamista. Tämä on tarpeen esim. kun pelataan 2 tai 4 pelin otteluin. - Voidaan antaa ryhmäero-luku, jonka avulla jossain määrin lisätään palkintoryhmän pelaajien keskeisten pelien lukua. 2. KIERROSKOHTAISET TOIMENPITEET 1 Kierroksen pelaajamuutokset sekä peliparien ja värien määrääminen Ensimmäisen kierroksen peliparien määräämisen vaihtoehdot: - Ohjelma arpoo 3 ensimmäistä peliparia, muut järjestyksen mukaan - Kaikki parit määräytyy selojärjestyksen mukaan 1-2, 3-4, 5-6... - Kolme ensimmäistä paria annetaan. Ohjelma määrää värit. - Kaikki parit annetaan. Ohjelma määrää värit. Muilla kierroksilla ovat seuraavat pelaajamuutokset mahdollisia: - Pelaajamuutoksia ei ole enää. Siirrytään peliparien tekoon. - Turnaukseen voidaan ilmoittaa uusi pelaaja. (Esim. varapelaaja) - Pelaaja voi keskeyttää tästä kierroksesta lähtien. - Keskeyttänyt pelaaja voi tulla uudestaan turnaukseen - Pelaaja voi huilata tämän kierroksen ja saa 0.5 pistettä. - Määrätään joku pelaajista varapelaajaksi. Varapelaajan värit voivat jakaantua tarvittaessa sääntöjen vastaisesti. Varapelaajakin pelaa omaa tasoaan vastaavia pelaajia vastaan. - Toimenpiteet voidaan keskeyttää selvitysten tekemiseksi. Jo tehdyt toimet jäävät voimaan. Peliparit määrätään muuttuvien selojen järjestyksen perusteella yhdessä ryhmässä. Värien määräytyminen sääntöjen mukaan. 2 Tulostetaan pelaajaparit, pöytälaput ja tilannetaulukko - Listasta selviää kierroksen pelaajaparit pöytäjärjestyksessä - Ohjelmalle on ilmoitettava kuinka monen pöydän parit mahtuvat yhdelle sivulle. Pöytälaput tulostetaan useampana tiedostona LAPUTA, LAPUTB... Pöytälappujen selostus on tiedostossa LAPUTSEL. - Tilannetaulukko tulostetaan palkintoryhmittäin pistejärjestyksessä. Samapisteisistä pienemmän numeron pelaaja on edellä. Tämä ei ole vertailujärjestys. Taulukko voidaan myös päivittää nettiin tasaselosivulle. ( Kts. MANUAL 1/5 ). 3 Tulosten ilmoittaminen - Tulokset ilmoitetaan pöytänumeron avulla. Tulos päivittyy samalla myös pelaajaparit ja tilannetaulukko tiedostoihin. 4 Lasketaan uudet muuttuvat selot - Lasketaan Elon taulukon mukaan. Kierroksen tulos on muunnettu asteikolle 0...1 ja annettua kerrointa käytetään kaikilla. Uusi muuttuva selo on laskettu edellisten muuttuvien selojen ja kierroksen pelin tuloksen perusteella. 6 Ajantasainen tulospalvelu - Ruudulla pyörii tilannetaulukko, jossa on huomioitu myös kierroksen jo ilmoitetut tulokset. 3. LOPPUTULOSTEN LASKENTA JA TULOSTUS 1 Kaikkien lopputulosten laskenta, tehtävä ennen tulostuksia. Kaikki 7 tulostiedostoa lasketaan kerralla tässä vaiheessa. Vertailun perusteet annetaan myös tässä. Valittavissa on 9 eri perustetta. Tavallisin on: ryhmä - pisteet - vastustajien keskiselo. Tässä vaiheessa päivittyy automaattisesti myös mahdollisesti käytetty oma selolista OMASELO.nnn. 2 Vertailulista ja sijoitukset - VERTAILU Uusi tarkistamaton selo on laskettu uusien säntöjen mukaan. Suorituslukua laskettaessa on seloeron suurin arvo +- 400. Tuloksen ja odotustuloksen erotusta laskettaessa on odotustuloksen maksimiarvo on 0,92. 3 Lopputulokset - LOPPUTUL Myös pelattujen pelien värit on ilmoitettu, samoin uusi selo. 4 Tiedosto selolaskentaa varten - SELOTUL Tältä tulosteelta tasaselosivulta saa selolaskija tulokset selolaskentaan. 5 Tulostaulukko selojärjestysnumeroin - TULOSSEL 6 Tulostaulukko palkintojärjestysnumeroin - TULOSPAL 7 Lopputulosten kooste tiedotusta varten - KOOSTE Sisältää tulosteet LOPPUTUL, VERTAILU, SELOTUL ja TULOSSEL. Viedään tasaselosivulle nimellä TTTVKKPP.TXT. 8 Seurajoukkueiden tulokset - JOUKKUE - Seuran kolmen parhaan pelaajan pistetuloksen summa 4. MENETTELY ERIKOISTILANTEISSA 1 Tietojen muutos ja korjaus turnauksen aikana Sisältää eräitä ohjeita mahdollisen virhetilanteen korjaamisesta 2 Kierroksen ja pöydän tuloksen korjaus jälkikäteen Korjaus vaikuttaa yleensä lopputulosten oikeellisuuteen 4 Nimen, seuran, alkuselon, peliluvun tai reknron muutos Pelaajan perustietoja, joiden korjaaminen vaikuttaa lopputuloksiin. Selon korjaus oikaisee eräitä vertailulukuja. 5. MANUAALI JA TURNAUKSEN TIEDOSTOT 1 Tasaselojärjestelmän manuaali Manuaalin kaikki 11 osiota on kerätty yhteen tiedostoon. Ne on lueteltu alussa olevassa sisällysluettelossa 3 Turnauksen tiedostot Turnauksen kaikkia 16 tiedostoa voidaan tarkastella ja tulostaa. Kaikkien tiedostojen pääteosa on muotoa .ttt, jossa ttt on turnauksen tunnus. Random-tyyppiset tiedostot on purettu tekstimuotoon tarkastelua ja tulostusta varten. Näitä voidaan tarvita lähinnä testauksessa. 4 Osanottajalistan tulostus 7. TURNAUKSEN SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN MENETELMIÄ 1 Oman selolistan perustaminen - OMASELOT.nnn Seurojen tai nuorten turnauksia varten voidaan perustaa oma selolista. Lista perustetaan tiedostoon PELAAJAT normaalilla tavalla selolistalta tai manuaalisesti kerätyistä pelaajatiedoista. Listan nimen pääteosa nnn on valittu 3-numeroinen luku. 2 Parametrit. Aputoiminto. Varsinainen käyttö kts. kohta 1/5. 3 Turnauksen simulointi seloeron antaman todennäköisyyden ja satunnaislukugeneraattorin avulla. 6 Tiedoston skandi-merkkien muunto ja tulostus Tässä vaiheessa voidaan tiedostojen skandimerkit muuntaa internetin/USB:n koodeista msdos-koodeihin ja päinvastoin. Menettelyllä voidaan myös tulostaa mielivaltainen tiedosto. Tätä ei yleensä tarvita. 7 Parien määrityksen tarkistuslista Listalla pelaajat on lajiteltu kunkin kierroksen jälkeen muuttuvien selojen mukaiseen järjestykseen. Sisältää pelien vastustajat ja värit sekä uudet peliparit numeroituina määräämisjärjestyksessä. 8. TIEDOSTOJEN TALLETUS / NOUTO JA HÄVITYS 1 Turnauksen tiedostojen talletus asemaan A: tai USB - Tarvitaan lähinnä vain siirrettäessä turnauksen tiedot toiselle koneelle. - Voi haluttaessa tallettaa kunkin kierroksen päätyttyä tiedot levykkeelle tai muistitikulle, jolloin voidaan esim.koneen rikkoutuessa jatkaa toisella koneella. 2 Ohjelman / manuaalin tiedostojen talletus asemaan A: tai USB 3 Turnauksen tiedostot asemasta A tai USB kansioon C:\MUUSELO2 4 Ohjelma / manuaali asemasta A tai USB kansioon C:\MUUSELO2 5 Turnauksen tiedostojen hävitys kansiosta C:\MUUSELO2 6 Turnauksen tiedostojen kopiointi toiselle tunnukselle ----------------------------------------------------------------- 1/4 OHJELMAN VALIKOT 21.08.11 0. TASASELOTURNAUKSEN PÄÄVALIKKO 1 Turnauksen perustoimet 2 Kierroskohtaiset toimenpiteet 3 Loppu ja väli-tulosten laskenta ja niiden tulostus > 4 Menettely erikoistilanteissa > 5 Manuaali ja turnauksen tiedostot > 7 Turnauksen suunnittelun ja toteutuksen menetelmiä > 8 Tiedostojen talletus ja hävitys > 1. TURNAUKSEN PERUSTOIMET 1 Perustiedot: tunnus, nimi, pistelasku, selolista 2 Pelaajien ilmoittautuminen: nimi, seura ja selo... 3 Tiedostojen perustaminen, kun kaikki pelaajat ilmoitettu 4 Osanottajalistan tulostus 5 Parametrit: kerroin, ryhmäkoot, värikielto, ryhmäero-luku 2. KIERROSKOHTAISET TOIMENPITEET 1 Kierroksen pelaajamuutokset sekä pelien ja värien määrääminen 2 Tulostetaan pöytälaput, pelaajaparit ja tilannetaulukko 3 Tulosten ilmoittaminen 4 Lasketaan uudet muuttuvat selot 6 Ajantasainen tulospalvelu 3. LOPPU JA VÄLI-TULOSTEN LASKENTA JA TULOSTUS 1 Kaikkien lopputulosten laskenta, tehtävä ennen tulostuksia 2 Vertailulista ja sijoitukset - VERTAILU 3 Lopputulokset - LOPPUTUL 4 Tiedosto selolaskentaa varten - SELOTUL 5 Tulostaulukko selojärjestysnumeroin - TULOSSEL 6 Tulostaulukko palkintojärjestysnumeroin - TULOSPAL 7 Neljän tulosteen kooste - KOOSTE 8 Seurajoukkueiden tulokset - JOUKKUE 4. MENETTELY ERIKOISTILANTEISSA 1 Tietojen muutos ja korjaus turnauksen aikana 2 Kierroksen ja pöydän tuloksen korjaus jälkikäteen 4 Nimen, seuran, alkuselon, peliluvun tai reknron muutos 5. MANUAALI JA TURNAUKSEN TIEDOSTOT 1 Tasaselojärjestelmän manuaali 3 Turnauksen tiedostot 4 Osanottajalistan tulostus" 'kts. 1/ 7. TURNAUKSEN SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN MENETELMIÄ 1 Oman selolistan perustaminen - OMASELOT.nnn 2 Parametrit: kerroin, ryhmäkoot, värikielto, ryhmäero-luku 3 Turnauksen simulointi 6 Tiedoston skandi-merkkien muunto ja tulostus 7 Parien määrityksen tarkistuslista 8. TIEDOSTOJEN TALLETUS / NOUTO JA HÄVITYS 1 Turnauksen tiedostojen talletus asemaan A: tai USB 2 Ohjelman/manuaalin tiedostojen talletus asemaan A: tai USB 3 Turnauksen tiedostot asemasta A tai USB kansioon C:\MUUSELO2 4 Ohjelma/manuaali asemasta A tai USB kansioon C:\MUUSELO2 5 Turnauksen tiedostojen hävitys kansiosta C:\MUUSELO2 6 Turnauksen tiedostojen kopiointi toiselle tunnukselle 53. TASASELOJÄRJESTELMÄN LISTAT JA TIEDOSTOT 1 Vertailulista \VERTAILU 2 Lopputulokset \LOPPUTUL 3 Tulokset selojärjestysnroin \TULOSSEL 4 Tulokset selolaskentaan \SELOTUL 5 Tulosten kooste \KOOSTE 6 Tulokset sijoitusnumeroin \TULOSPAL 7 Joukkuetulokset \JOUKKUE 8 Pelaajaparit kierroksittain (random) \PARIT 9 Pelaajien perustiedot \PELAAJAT A Osanottajien rekisteröidyt tiedot (random) \PERUS B Turnaustilanne \TULOKSET C Täydelliset tulokset kierroksittain (random) \TULOS D Pelaajaparit \PARILIST E Osanottajien lista \OSLISTA F Pöytälaput (1. sivu) \LAPUTA G Parimäärityksen tarkistuslista \PARITUTK ----------------------------------------------------------------- 1/5 TURNAUKSEN TULOSTIEDOTUS TASASELOSIVULLA 04.02.2011 1. TILANNE JA PARIT Osoitteessa www.shakki.net/tasaselo on "tuloksia" kohdan viimeisenä linkki käynnissä olevan turnauksen väliaikatuloksiin. Tulokset voivat olla myös viimeksi päättyneen tasaseloturnauksen tuloksia. Ajantasaiset väliaikatulokset on tiedostossa c:\MUUSELO2\tulokset.txt. Ohjelma päivittää sen tulostettaessa uuden kierroksen listoja (valikko 2 rivi 2). Päivitys tapahtuu myös aina kun ilmoitetaan pelien tuloksia (2/3). Tiedosto voidaan uuden kierroksen parien määräämisen ja tulostamisen jälkeen tai haluttaessa myös kesken kierroksen siirtää tasaselosivulle. Siirto tapahtuu kohdan 3 ohjeen mukaisesti. Edellytyksenä on, että koneelta on yhteys internettiin esim. "mokkulan" avulla. 2. LOPPUTULOKSET Turnauksen tuloskooste viedään turnauksen päätyttyä osoitteeseen www.shakki.net/tasaselo. Tätä kautta ne menevät myös television tekstisivuille, selolaskentaan, Suomen Shakkiin ja Keskusshakkiliittoon. Näin tuloksia ei tarvitse erikseen ilmoittaa. Lopputulosten laskennan (3/1) yhteydessä syntyy automaattisesti tiedosto c:\MUUSELO2\tttvkkpp.txt, joka sisältää 4 tulostaulukkoa. ttt = turnauksen tunnus, joka on etukäteen sovittu. Ei käytetä tunnusta, joka on jo tasaselosivun tilastossa mainittu. v = vuosiluvun viimeinen nro kk = kuukauden nro pp = turnauksen päättymispäivä (Tiedostot kooste.ttt ja kooste.txt ovat samansisältöisiä.) Sivun ylläpitäjän toimesta on yleensä tiedostolle varattu etukäteen tasaselosivulta paikka. Mikäli lopputuloksille ei ole varattu kenttää, voi sen tehdä klikkaamalla kohtaa index.html ja muuttamalla editor-tyyppisesti sivun kuvausta esimerkkien mukaisesti. 3 TIEDOSTON SIIRTO TASASELOSIVULLE: - verkkoyhteys esim. "mokkulalla" vv internet explorer k osoite: www.shakki.net/cgi-bin/wedit k käyttäjätunnus: **** (pienin kirjaimin) nämä ilmoitetaan k salasana: **** (pienin kirjaimin) turnauksen järjestäjälle v lähetä k uusi tiedosto: c:\MUUSELO2\tttvkkpp.txt (lopputulokset) k uusi tiedosto: c:\MUUSELO2\tulokset.txt (tilanne ja parit) v korvaa olemassaoleva v siirrä - tarkista tiedosto osoitteesta www.shakki.net/tasaselo -------------------------------------- v = klikkaa hiiren ykköspainikkeella k = kirjoita kenttään ----------------------------------------------------------------- 1/6 OMAN SELOLISTAN PERUSTAMINEN JA KÄYTTÖ 04.02.11 Omaa selolistaa voidaan nyttemmin käyttää tasaseloturnauksessa. Tämä on tarkoitettu ohjaamaan seuran sisäistä turnaustoimintaa tai nuorten ja aloittelijoiden turnausten järjestelyä. A LISTAN PERUSTAMINEN 1. Haetaan netin SKSL-sivulta täydellinen selolista. (MANUAL 1/1) 2. Siirrytään vaiheeseen turnauksen perustiedot ( 1 / 1 ) - valitse siellä 4: Perustetaan ajossa oma selolista 3. Muuten vaihe suoritetaan kuten normaalistikin 4. Vaiheessa ilmoittautuminen (1 / 2) poimitaan listalle halutut pelaajat viralliselta selolistalta. Lisäksi kirjoitetaan listalle uusien pelaajien rivit. 5. Kun kaikki pelaajat on kirjattu siirrytään vaiheeseen 1 / 3. Ohjelma vie tämän peruslistan tiedostoksi C:\MUUSELO2\OMASELOT.nnn, jossa nnn on käyttäjältä kysytty kolminumeroinen tunnusnro. 6. Perustus päätetään tähän. Voidaan myös samalla pelata turnaus. Tällöin listalle on kirjattu vain turnauksen osanottajat, jotka samalla muodostavat listan. Turnaus jatkuu vaiheella 2 / 1. B LISTAN KÄYTTÖ 1. Vaiheessa 1 / 1 valitaan vaihtoehto 3: "Käytetään omaa listaa c:\muuselo2\omaselot.nnn". Ohjelma kysyy tunnusnron nnn. 2. Vaiheessa 1 / 2 haetaan pelaajat omalta listalta. Jos pelaajaa ei tästä löydy, voidaan hakea myös listalta c:\muuselo2\selolist. 3. Turnauksen päätyttyä vaiheessa 3 / 1 ohjelma päivittää automaattisesti omaselot.nnn-listan uusilla pelaajilla. Samoin päivitetään vanhojen pelaajien seloluvut ja pelien lukumäärät. ---------------------------------------------------------------- 2/1 TASASELOTURNAUKSEN ETUKÄTEISVALMISTELUT 21.08.2011 - Kannettavan Windows-tietokoneen varaaminen - Tasaselo-ohjelman, manuaalin ja selolistan imurointi koneelle. Ohjeet kohdassa MANUAL 1/1. - Digitaalikellojen varaaminen, jos käytetään Fischer-aikaa - Tulostimen varaaminen - Projektorin varaaminen, ei välttämätön - Sakset pöytälappujen leikkaamista varten - Kilpailumääräysten laatiminen - Tasaseloon perehtyminen lukemalla manuaali - Perehtyminen ohjelmaan harjoitusturnauksen avulla, myös teksteihin - Tulostuksen toimivuuden tarkistus - Mahdollisen projektorin paikan suunnittelu ja koekäyttö - Turnauksen perustietojen anto koneelle (valikko 1 / rivi 1) - Pelaajien rekisteröinti alustavasti jo edellisenä iltana (1/2) - Osanottajien aakkoslistan tulostus (PELAAJAT) - Kirjekuoret palkintoja varten - Varapelaajasta sopiminen, pelaa vain jos kierroksen pelaajaluku pariton Lisätietoja puhelimella 040 5366 225 ----------------------------------------------------------------- 2/2 TASASELOTURNAUKSEN TOIMENPITEET 21.08.2011 ENNEN TURNAUKSEN ALKUA: - Kilpailumääräysten laadinta. (7/3) - Tulostimen käyttökelpoisuuden tarkistus - Turnauksen perustiedot (1/1) - Varapelaajan sopiminen, jotta pelaajien luku parillinen. - Pelaajien rekisteröinti (1/2) - Kellojen ajan tarkistus KUN KAIKKI PELAAJAT REKISTERÖITY: - Turnaustaulukon perustus (1/3) - Osanottajalistan tulostus (1/4) - Pelaajamuutokset ja seuraavan kierroksen parit (2/1) - Tiedostot PARILIST ja LAPUTA... tulostetaan (2/2) - Pöytälappujen leikkaus ja jako pöytiin TURNAUKSEN I KIERROKSEN PELIEN ALETTUA: - Ryhmäjako ja parametrit (1/5) - Ryhmäjako ja palkintojen suuruus seinälle - Erikoispalkintojen suuruus ja ehdot seinälle - Palkintokirjekuorien merkintä ja täyttö (tai myöhemmin) KIERROKSEN AIKANA: - Pöytälapun tuloksen vertaus pöytäkirjaan - Tulosten ilmoittaminen (2/3) - Taulukoiden PARILIST ja TULOKSET täydennys seinällä - Ajantasainen tulospalvelu (2/6) KIERROKSEN PÄÄTYTTYÄ: - Ilmoitettujen tulosten vertaus seinätuloksiin - Uusien muuttuvien selojen laskenta (2/4) - Seuraavan kierroksen pelaajamuutokset ja parit (2/1) - Tiedostot PARILIST, LAPUTA... ja TULOKSET tulostetaan (2/2) - Pöytälappujen leikkaus ja jako pöytiin - Parit ja tulokset seinälle - Pelaajien vertailuluvut-lista kierroksen 3 ja 4 jälkeen (3/1), (3/4) - Vertailuluvut-lista seinälle - Varmistuskopio levykkeelle tai muistitikulle (8/1) TURNAUKSEN PELIEN PÄÄTYTTYÄ: - Uusien muuttuvien selojen laskenta (2/4) - Lopputulostiedostojen laskenta (3/1) - Vertailulistan tulostus ja seinälle (3/4) - Palkintojen jako - Muiden tulostiedostojen tulostus haluttaessa (3/2,3,5,6,8,9) - Tiedoston tttvkkpp.txt vienti shakkinetin tasaselo-sivulle tiedoksi kaikille ja selolaskijalle. ( kts. MANUAL 1/5 ) - Varmistuskopio ja kopiot järjestäjille levykkeille tai tikulle (8/1) ----------------------------------------------------------------- 3/1 TASASELO-TURNAUKSEN KILPAILUMÄÄRÄYKSET 12.12.2010 Seuraavat asiat tulisi sisällyttää turnauksen kilpailumääräyksiin tai todeta seinälle esille asetettavassa tiedotteessa: 1. Palkinnot ja niiden suuruus. Suositellaan, että ne ovat esillä ennen toisen kierroksen alkua. 2. Tasaseloturnauksissa käytetään tasapisteissä vertailua. Käytettävä vertailujärjestelmä on kerrottava. Sääntöjen mukaan vertailuperuste on vastustajien selojen keskiarvo, mutta muutakin vertailulistan vaihtoehdoista voi käyttää. Suorituspalkinnot jaetaan niille ryhmäpalkinnotta jääneille pelaajille, joiden tuloksen ja odotustuloksen ero on suurin (sarake 6). Rahapalkintoja ei jaeta tasapisteisten kesken. 3. Parien määrityksessä käytettävän muuttuvan selon laskennan kerroin. Toistaiseksi on käytetty kerrointa 100. 5. Turnauksen säännöt tulisi olla esillä. ----------------------------------------------------------------- 4/1 TASASELOTURNAUKSEN SÄÄNNÖT 14.12.2010 OSANOTTAJAT Pelaajat asetaan turnauksen alussa paremmuusjärjestykseen selolukujen mukaan ja heille annetaan numerot 1, 2, 3,... Kaikilla tulee olla seloluku, todellinen tai arvioitu. On myös mahdollista käyttää seuran tai turnaussarjan omaa selolistaa. Turnauksen kuluessa voi tulla uusia pelaajia mukaan. Pelaaja voi hyväksyttävästä syystä myös keskeyttää turnauksen tilapäisesti tai kokonaan. Alkukierroksilla voi pelaaja saada pelaamatta puoli pistettä. Kierroksen osallistumisen poikkeuksista on ilmoitettava järjestäjille viimeistään turnauksen erikoismääräysten mukaisesti. Pelaaja voi olla myös joukkue. Voi myös järjestää pikapeliturnauksia, joissa peli on kahden tai neljän pelin ottelu vaihtovärein. Otteluturnauksissa värit ei vaikuta parien määräämiseen. Pelaajien luku voi olla 6-200. Kierrosten luku korkeintaan 15. RYHMÄJAKO Turnauksen osanottajat pelaavat yhdessä ryhmässä. Pelaajat jaetaan kuitenkin useampaan selojärjestyksen mukaan määräytyvään palkintoryhmään. Sopivin ryhmäkoko lienee kaksi kertaa kierrosten lukumäärä. Palkintoryhmillä ei ole mitään vaikutusta peliparien määräytymiseen ellei käytetä ryhmä-ero vakiota. Palkintoryhmät on määriteltävä ennen toisen kierroksen alkua. Turnauksen aikana tulleet uudet pelaajat eivät kuulu mihinkään palkintoryhmään. PARIEN MÄÄRITYS Ensimmäisen kierroksen kuuden ensimmäisen pelaajan 3 peliparia voidaan arpoa. Arvonnassa parit 1-2 ja 1-6 eivät ole mahdollisia. Loput parit ovat 7-8, 9-10, ... Pelaajille lasketaan jokaisen kierroksen jälkeen uusi muuttuva selo. Ennen kierrosta pelaajat asetetaan uusien muuttuvien selojen mukaiseen järjestykseen. Lasketusta selosta vähennetään ennen lajittelua turnaukselle mahdollisesti annetun ryhmäerovakion kerrannainen. Muuttuvien selojen ollessa pelaajilla samat, asetetaan pienempinumeroinen edelle. Parittomat pelaajaparit muodostetaan kärjestä alaspäin ja parilliset lopusta ylöspäin. Pelaajat eivät voi pelata kuitenkaan keskenään kahdesti. Mikäli peliparin värit eivät täytä allamainittuja värisääntöjä, niin vastustaja haetaan näissä tapauksissa lähinnä alempana tai ylempänä olevista pelaajista kunkinhetkisen järjestyksen mukaan. VÄRIT Mikäli pelaajan pelaamien pelien lukumäärä on pariton, niin pelaajalle tulee väri, joka tasoittaa värien luvun samaksi. Kun molempien pelaajien pelattujen pelien lukumäärä on parillinen ja pelaajilla on edellisillä kierroksilla erilainen värijakaantuma niin se pelaajista, jolla viimeksi on ollut mustat, saa valkeat. Kun parin molemmilla pelaajilla on ollut täysin samanlainen värijakaantuma, niin se pelaajista, jolla senhetkisten muuttuvien selojen viimeinen numero on pienempi saa valkeat. Jos numerot ovat yhtä suuret, niin pienempi kahden viimeisen numeron muodostamasta luvusta antaa pelaajalle valkeat. Jos kaksinumeroiset luvut olivat yhtäsuuret niin se pelaaja, jolla on pienempi järjestysnumero, saa valkeat. Tämä on eräänlainen arvonta. Jos toinen pelaaja on pelannut parittoman määrän pelejä ja toinen parillisen niin ensinmainitun värien tasoitus ratkaisee. Turnauksen kuluessa vaihtuvista pelaajista johtuen voi jonkin kierroksen parien värien määrääminen olla mahdotonta edelläkuvattujen sääntöjen mukaan. Tällöin senhetkisen muuttuvien selojen järjestyksen mukaan viimeinen enemmistöväriä edustava pelaaja saa väärän värin. PARILLINEN OSANOTTAJAMÄÄRÄ Järjestäjä nimeää varapelaajan, joka osallistuu kierrokseen vain sen osanottajamäärän jäädessä muuten parittomaksi. Jos tämä ei ole mahdollista, on kierrokselle nimettävä pieniseloinen haamupelaaja, jonka vastustaja saa pisteen. Varapelaajaksi nimetyn värit määräytyvät ilman sääntöjä. Suositus on, että varapelaaja kuuluisi seloltaan turnauksen alempaan puoliskoon. PISTELASKENTA Voidaan käyttää normaalin pistejaon sijasta myös menettelyä, jossa voitosta saa kolme (3) pistettä, tasapelistä yhden (1) pisteen ja häviöstä jää pisteittä. Muuttuvaa seloa laskettaessa tulos on 1 tai 0,5. Joukkuetulokset ilmoitetaan todellisten pistetulosten mukaan. MUUTTUVAN SELON LASKENTA Muuttuva selo lasketaan käyttäen kaikkien pelaajien osalta kertoimena turnaukselle annettua suurehkoa (20...300) kerroinlukua. Yleensä on käytetty lukua 100. Seloeron mukaan määräytyvä odotustulos otetaan alkuperäisestä Elon taulukosta. Mikäli on kyseessä ottelu, niin tulos muunnetaan ennen laskentaa asteikolle 0...1. PALKINNOT Kunkin ryhmän sisällä pelaajien järjestys määräytyy saavutettujen pisteiden mukaan ellei erikseen ole määrätty muuta perustetta. Palkintojen arvon lisäämiseksi käytetään yleensä vertailua. Vertailuperusteena on vastustajien selojen keskiarvo ellei ole muuta sovittu. Myös voi käyttää tuloksen ja odotustuloksen erotusta. Vaihtoehdot löytyy vertailulistasta. Pelaamattomia pelejä ei huomioida vertailussa. Ryhmäpalkintojen lisäksi on suositeltavaa jakaa 2-3 suorituspalkintoa tuloksen ja odotustuloksen erotuksen perusteella muuten palkitsemattomien pelaajien kesken. Haluttaessa asettaa pelaajat paremmuusjärjestykseen koko turnauksen sisällä voidaan perusteena käyttää vertailulistaan laskettua suorituslukua. Kehittymistä mittaa parhaiten listan sarakkeen 6 tulos - odotusluku. Selon muutokseen kehittymisen mittarina vaikuttaa häiritsevästi eriarvoiset kertoimet. ----------------------------------------------------------------- 4/2 PÖYTÄLAPPUJEN SISÄLLÖN SELOSTUS 4.2.2008 Kaikilla riveillä on ensin valkeilla pelaavan tiedot ja sitten mustan. Rivi 1: Vasemman laidan numero on pöydän nro. Numero selojärjestyksen mukaan, nimi, seura ja selo ennen turnausta Rivi 2: Pelin värit ja muuttuva selo ennen peliä RIVI 3: Vastustajien selojen keskiarvo ja odotustulos pelattava peli mukaanlukien Keskellä tila, johon pelaajat merkitsevät pelin lopputuloksen RIVI 4: Pelien väri, tulos ja vastustajan nro sekä pelaajan pistemäärä.